domingo, 27 de septiembre de 2015

De què parlem, de sexe o de gènere?

Benvolgudes, benvolguts! 

L’altre dia ja deixàvem ensumar la importància de parlar de gènere, però abans de parlar del gènere i la seva importància, cal fer una distinció amb el terme sexe i gènere. On es deixa clar que dins del sexe hi ha diferències de gènere i de biologia. On les bases biològiques són la identitat sexual i el gènere és una construcció sòcio-cultural, ja que el femení i el masculí està socialment i culturalment construït. A la vegada, que tampoc hi ha una separació clara entre sexe i gènere, ja que el cos es construeix culturalment, però òbviament hi ha uns determinants de caràcter genètic, encara que també culturals. De tal manera, que el gènere és el resultat de la relació de les característiques genètiques amb les condicions de vida. I, és per això, que depenent de diverses variables, com ara l’alimentació, els estímuls o les cures rebudes, es construirà un gènere o altre i, per tant, unes mateixes característiques genètiques poden donar cossos diferents, i tot com a producte del que s'ha rebut depenent de la societat en la que visquis. (Izquierdo, 2012).

Sabent que hi ha la necessitat d’etiquetar, des del primer moment, per tant,  ja des de que neixes hi ha el dubte de si “és nen o nena?”, com si el fet de saber el sexe de la persona hagués de canviar alguna cosa respecte aquesta. I a dir veritat, i tant que canvia coses, inclús, canvien totes. Perquè aquest sexe és el que et condicionarà la vida, degut a que hi ha un ideari a seguir. I per tant, cada dia es construeix el cos cap a un determinat ideal que és de gènere, i aquest dependrà del sexe amb el que neixes. (García Dauder, 2007), (Coll-Planas, 2012). A la vegada que, un cop està assignat el sexe, només queda una ajustada identitat de gènere basada en expectatives socials sobre el femení i el masculí. (García Dauder, 2007). De tal manera, que pel sexe que neixes, estaràs socialitzat d’una o altra manera.
El gènere és un procés d’enginyeria identitària, és un procés de construcció i, per tant, va evolucionant. Així que no naixem amb un gènere determinat, sinó que el construïm en el desenvolupament de la personalitat, on intervenen, en una part, les capacitats, els desitjos i les necessitats, però a la vegada, també, les exigències i les normes socials, que tal subjecte ha de fer seves en el procés de socialització primària. Ho farà a través d’un procés d’interiorització i, aquest, estarà influenciat per les estructures familiars. I, només una estructura familiar amb la definició dels rols oberta, serà la capaç de recollir una valoració simètrica de la identitat femenina i masculina. (Philipp,1995)

Tot això sembla senzill, però no ho és pas, ja que aquí ve la següent pregunta, quants gèneres hi ha? La resposta més immediata són dos i, aquesta, una vegada més, és errònia, ja que s’està relacionant amb els dos sexes – masculí i femení-, i no és pas així, hi ha tants gèneres com persones, de tal manera, que es pot afirmar que només hi ha dos gèneres, perquè s’està caient en el parany d’etiquetar i excloure a més d’una persona, que no se sentirà inclosa en els idearis existents pel que fa al sexe i el gènere. Tot i això, socialment, ja hi ha molta exclusió, perquè el sexe que conta no és el que tens, sinó el que se’t reconeix socialment i aquests és el que determinarà el que passarà a la teva vida. I aquí és on s’inicia un dels primers problemes per a que hi hagi desigualtats, ja que les desigualtats comencen en el gènere, ja que és aquest l’instrument per construir-les entre homes i dones, perquè no hauria d’haver-hi la variable gènere, sinó que tots som persones, cadascú com sigui. (Izquierdo, 2012), (García Dauder, 2007). 


Bibliografia i Webgrafia
- García Dauder, Silvia. (2007)  “Cossos insubmisos i mutilació genital: la regulació tecno-mèdica dels cossos sexuats” en J. Armengol Masculinitats per al segle XXI.
- Izquierdo, Mª Jesús i Coll-planas, Gerard. (2012) “¿Qué es el genero?” a Para todos la 2 en RTVE. Recuperat a http://www.rtve.es/alacarta/videos/para-todos-la-2/para-todos-2-genero/1360717/ 
- Radl Philipp,Rita (1995). “El proceso de la constitución social de las identidades de genero femenino y masculino: una crítica al modelo imperante” a Sociología de las relaciones de genero. Madrid. Instituto de la Mujer, Serie Debate, 18.

Esperant que la distinció entre gènere i sexe quedi clara, en breus tornem a veure'ns!

Moltes ulleres liles per tots i totes!

No hay comentarios:

Publicar un comentario